7 sposobów na AdSense w 2014 roku

Szukasz porad dotyczących optymalizacji stron pod kątem AdSense? Jest ich mnóstwo. Problem w tym, że to albo przepisane wytyczne Google’a, albo metody, które działały w 2007 roku, albo przepisane wytyczne Google’a z 2007 roku ;).

Stale pracuję nad optymalizacją stron swoich i klientów, a newsy dotyczące AdSense śledzę na bieżąco, więc mam dla Ciebie kilka darmowych porad dotyczących optymalizacji. Prawie wszystkie z nich opracowałem na podstawie zmian w panelu oraz na zasadach AdSense z 2014 roku, a jeszcze więcej wyjaśniam na szkoleniu.

1. Używaj takich jednostek jak partnerzy AdSense „Premium”

W grudniu 2013 Google oficjalnie udostępniło partnerom narzędzie do tworzenia własnych rozmiarów jednostek reklamowych. Dotychczas mogli to robić tylko partnerzy „premium”. Co Ci to daje? Twój grafik może poszaleć! a Ty stworzysz jednostki idealnie dopasowane do jego wizji.

Jednak główną zaletą tej zmiany jest większe zróżnicowanie rozmiarów reklam w skali całego Internetu, co nie pozwoli internautom przyzwyczaić się do reklam wyglądających tak samo na wszystkich stronach.

własne rozmiary reklam w Google AdSense

Tylko uważaj! Przy reklamach displayowych w jednostkach niestandardowych wyświetlą mniejsze reklamy, więc używaj ich głównie do reklam tekstowych (więcej o tym w punkcie szóstym).

2. Korzystaj z dużych jednostek – 970×90, 300×600

Reklamy cały czas rosną. Czy wiesz, że w panelu są dostępne reklamy o rozmiarach 970×90 i 300×600 pikseli? Pierwszą warto zastąpić jednostkę 728×90, a drugą popularny układ dwóch jednostek 160×600 zamieszczonych obok siebie.

zamień dwie jednostki 160x600 na jedną 300x600 i jeszcze jakąś

Oczywiście możesz połączyć punkt pierwszy i drugi tworząc naprawdę olbrzymie jednostki – nawet do 300×1200 pikseli!

3. Korzystaj z RWD (responsive web design)

Niestety coraz więcej osób przegląda Internet przez urządzania mobilne, co zwykle oznacza gorszą klikalność w reklamy. Można temu trochę zapobiegać dopasowując wygląd reklam do rozdzielczości ekranu.

Robi się to za pomocą jednej z niewielu modyfikacji kodu AdSense, które są dozwolone przez regulamin. Wystarczy skorzystać z wyrażeń warunkowych, tak jak poniżej.

Wcześniej musisz oczywiście utworzyć jednostki o określonych rozmiarach, a w kodzie podmienić identyfikatory jednostek i szerokość ekranu przy której mają następować zmiany.

W efekcie osoby korzystające z monitorów zobaczą duże reklamy, a z komórek – małe, ale mieszczące się na ekranach ich urządzeń.

4. Skorzystaj z elastycznych reklam

Jeśli masz naprawdę dużo odsłon z urządzeń mobilnych, skorzystaj z jednostek o elastycznym rozmiarze. Takie jednostki same dopasują swój rozmiar do urządzenia na którym są wyświetlane. Tej zmiany trzeba dokonać definiując nową jednostkę reklamową, a następnie dodając odpowiedni kod CSS do jednostki (jest to chyba jedyny dozwolony sposób na „stylowanie” jednostek).

rozmiar elastyczny

5. Przyśpiesz stronę

W panelu AdSense pojawiła tablica informacyjna pokazująca m.in. problemy z szybkością witryny. Warto tam zajrzeć, żeby sprawdzić czy strony szybko się wczytują.

kondycja witryny w AdSense

To bardzo ważny parametr, bo przy opóźnieniu w wyświetleniu reklam internauci zobaczą, że reklamy nie są częścią strony (a powinni tak myśleć).

Superszybkie serwery kosztują dzisiaj grosze, więc na pewno warto. Sam w ciągu paru dni przeniosę tego bloga w szybka chmurę i liczę na poprawę odczuć czytelników.

6. Wyłącz wyświetlanie małych reklam

Google wprowadziło niedawno bardzo irytującą funkcję – czasem w dużych jednostkach reklamowych wyświetla mniejsze reklamy. Np. w jednostce 300×600, która idealnie pasuje do naszego panelu bocznego, wyświetla się wyśrodkowana reklama 160×600 pikseli, co wygląda tragicznie brzydko.

Według Google ma to powiększać zarobki, ale tak nie jest. Wyłączenie domyślnie aktywnej opcji (Zaakceptuj lub zablokuj reklamy -> Wyświetlanie reklam -> Reklamy displayowe o podobnych rozmiarach) zwykle poprawia zarobki.

Na to samo musisz uważać stosując jednostki niestandardowe (omówione w pierwszym punkcie).

7. Zrób witrynę we „flat designie”

Najnowszy trend w projektowaniu stron to tzw. flat design, charakteryzujący się brakiem cieni, udawanego efektu wypukłości, kanciastymi elementami stron (opcjonalnie z okrągłymi zdjęciami) oraz jednolitymi, mocnymi kolorami.

Zmiana w wyglądzie reklam tekstowych AdSense z września 2013 roku idealnie wpasowuje się w strony zrobione w tym stylu. Spłaszczenie stron pomogło mi ostatnio podnieść liczbę kliknięć o 28%!

Co będzie z AdSense w 2014 roku?

Google stara się zapobiegać widocznemu od lat spadkowi stawek za kliknięcie i musi to robić dalej. Myślę, że kolejne zmiany będą dotyczyć:

  1. lepszego dopasowania reklam displayowych do wyglądu strony (np. jeśli masz niebieską stronę, to będą się wyświetlały niebieskie reklamy graficzne)
  2. większego skupienia się na wynikach opartych na lokalizacji internauty (miejsce i urządzenie z którego się łączy). Edit: Google zgodnie z przewidywaniami wprowadziło jednostki reklam regionalnych, mających dla Polski rozmiary 750×100, 750×200 i 750×300 pikseli.
  3. poprawa skuteczności reklam na urządzeniach mobilnych (trzeba powiedzieć to wprost: obecnie skuteczność reklam na komórkach i tabletach w AdSense jest do bani)
  4. więcej reklam video kosztem reklam tekstowych (ale stawiam dopiero na drugą połowę 2014 roku lub nawet 2015) Edit: 16 lipca 2014 Google dało możliwość wstawiania reklam AdSense we własnych filmach i grach. Nowy typ reklam nazywa się „Reklama nakładana”.

Oczywiście te zmiany mogą nadejść jutro, a mogą za rok. Do tego czasu musisz sobie radzić samodzielnie (albo z moją pomocą).