Zamierzasz wykorzystać w sprzedaży programy partnerskie? Ja zamierzam i właśnie dlatego mam zamiar przetestować tych 10 hipotez postawionych przez Gene Prussakova, konsultanta do spraw afiliacji, którego miałem okazję spotkać na Search Marketing Day.

Podczas swojego szkolenia na Search Marketing Day, Gene Prussakov przedstawił prezentację pokazującą jak optymalizować programy partnerskie jeśli jesteś ich właścicielem. Jako że niedługo będę tworzył program partnerski, jego prezentacja była dla mnie bardzo pomocna. Jeśli Ty też sprzedajesz lub zamierzasz sprzedawać swoje produkty z wykorzystaniem programu partnerskiego, koniecznie przeczytaj ten wpis.

Jeśli natomiast jesteś partnerem, może powinieneś podesłać te porady właścicielowi sieci afiliacyjnej lub programu partnerskiego? Może dzięki temu więcej zarobisz?

Geno Prussakov to konsultant w sprawach związanych z prowadzeniem programów partnerskich, organizator konferencji Affiliate Management Days i autor bloga AM Navigator.

Dodam, że jeszcze nie przetestowałem tych porad (a niektóre da się przetestować dopiero za rok, o czym przekonasz się w trakcie czytania), więc na razie traktuję je jako bardzo prawdopodobne hipotezy, a nie prawdy objawione.

Pora na trochę mięsa!

1. Zapobiegaj wyciekom

Według Prussakova najczęstszym błędem właścicieli programów partnerskich jest robienie stron, z których klienci uciekają. Przykładowo partnerzy kierują ruch na twój sklep internetowy sprzedający buty, a Ty na stronie mającej promować produkt wstawiasz:

  • reklamę swojego sklepu na eBayu, gdzie sprzedajesz taniej niż na stronie,
  • reklamę AdSense (która prawdopodobnie reklamuje konkurencję),
  • wyróżniony numer telefonu do sklepu,
  • przekierowanie do strony sprzedażowej w innej domenie.

We wszystkich tych przypadkach potencjalny klient ucieka ze strony, a partnerzy nie dostają prowizji. Dlaczego mieliby chcieć z Tobą współpracować?

2. Rób standardowe bannery

Prosta sprawa: rób bannery w standardowych rozmiarach, nie wymyślaj własnych. Jeśli nie wiesz jakie rozmiary bannerów wybrać, wybierz takie jak mają najskuteczniejsze jednostki AdSense:

  1. 336×280 px
  2. 300×250 px
  3. 300×600 px
  4. 160×600 px

3. Pokaż to samo na bannerach i stronach sprzedażowych

Jeśli na bannerze reklamujesz darmową dostawę, to na stronie sprzedażowej do której prowadzi banner również podkreśl darmową dostawę. Jeśli masz więcej bannerów, to dla każdego przygotuj nową stronę sprzedażową podkreślającą tę korzyść, która była na bannerze.

Podobno podnosi to konwersję o kilkadziesiąt procent.

Nie muszę chyba mówić, że banner powinien kierować do konkretnego produktu a nie do strony głównej?

4. Zostań partnerem konkurencji

Brzmi niedorzecznie? Nic z tych rzeczy: nie musisz promować konkurencji, ale po prostu zarejestrować się w jej programie partnerskim, żeby zobaczyć jak zachęcają partnerów i zaoferować im więcej.

Sam (ja, Marcin :) ) doradziłem pewnej firmie, żeby zamiast oferować 5 złotych za wypełnienie formularza kontaktowego, co w 10% przypadków kończyło się sprzedażą, dawała partnerom 50 złotych za sprzedaż.

Dla firmy koszt jest taki sam, ale na liście programów partnerskich w sieciach afiliacyjnych 50 złotych wygląda lepiej niż 5 złotych i przyciąga bardziej sensownych partnerów. Zwłaszcza, że konkurencyjna firma dawała 30 złotych za wypełnienie formularza.

na efekty w postaci ucieczki parterów od konkurencji nie trzeba było długo czekać :).

5. Dawaj kupony zniżkowe wszystkim

Chyba najbardziej kontrowersyjny pomysł, ale na 100% go przetestuję. Jeśli oferujesz kupony zniżkowe, w formularzu zamówienia umieść listę kodów dających zniżkę. Kody powinny należeć do partnerów generujących największą sprzedaż. Dzięki temu najlepsi dostaną premię, a wszyscy będą się bardziej starali (bo nie jest tajemnicą, że 90% partnerów po rejestracji nawet nie kiwnie palcem).

6. [superskuteczne] Przywitaj internautę

Ta sztuczka jest według Prussakova najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie konwersji. Jeśli na twoją stronę sprzedażową wchodzi ktoś z mojej strony, na górze swojej strony umieść pasek z komunikatem typu „witaj internauto z Like a geek” w kolorystyce spójnej z moją stroną.

Podobno dzięki temu internauci nie zauważają, że wyszli z mojej strony i dużo chętniej kupują. Zdaję sobie sprawę, że to technicznie trudne do zrobienia, więc sam przetestuję tę sztuczkę na kilku największych partnerach.

7. Wprowadź okazjonalne bannery

Nawet ja wiem, że po jakimś czasie internauci przyzwyczajają się do bannerów i je ignorują. Widać to wyraźnie na stronach mających dużo powracających użytkowników.

Prussakov zaleca okazjonalnie zmieniać bannery na wersje zimowe, letnie, wiosenne, świąteczne, wielkanocne, walentynkowe itd. Oczywiście powinno się to dziać bez konieczności podmiany kodów bannerów przez partnerów, bo zwyczajnie nie będzie im się chciało co miesiąc zmieniać reklam.

Niestety nie powiedział jaka jest skuteczność tej sztuczki.

8. Wysyłaj listy bestsellerów

Partnerzy wiedzą tylko jak sprzedają się polecane przez nich produkty. Wysyłaj im więc listy najlepiej sprzedających się produktów, żeby w razie potrzeby mogli modyfikować swój przekaz reklamowy.

9. Mów o swojej grupie docelowej

Jeśli na stronie rejestracji w programie partnerskim podasz informacje o grupie docelowej w jakiej najlepiej sprzedaje się twój produkt, masz szanse przyciągnąć właścicieli stron, list mailingowych i fanpage’y o podobnej grupie, co powinno podnieść skuteczność grupy.

Jako partner sam często pytam właścicieli programów partnerskich jaka jest skuteczność landing page’y, do kogo kierować przekaz reklamowy itd. Przeważnie jedyną odpowiedzią jaką dostawałem było „nie mierzymy tego”.

10. Motywuj partnerów

Ostatnia sprawa jest prosta: nie wystarczy, że partner zapisze się do twojego programu partnerskiego. Musisz mu przypominać o sobie, prezentować nowe produkty i promocje oraz pomagać wybrać najskuteczniejsze formy reklamowe. Z jednej strony masz wgląd do statystyk wszystkich partnerów, a z drugiej możesz zapytać ich o to czego potrzebują i później dostarczyć to całej grupie. Może akurat trafisz na partnera-geniusza, który wymyśli rozwiązanie dzięki któremu cała grupa będzie dla Ciebie więcej zarabiać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *