Czy dajesz się złapać na pułapkę 10 najlepszych stron?

W miażdżącej większości stron jakie widziałem, 60-95% odsłon jest generowanych przez jeden typ podstron. Jak to możliwe, że tych podstron nie ma na liście najpopularniejszych podstron w Google Analytics?

Parę dni temu zgłosił się do mnie klient, który chciał więcej zarabiać na swojej stronie. Załóżmy, że to strona z notatkami dla licealistów. W e-mailu pisał coś w stylu:

> W Google Analytics widzę, że 8 z 10 najczęściej odwiedzanych stron stanowią strony z listingami notatek z poszczególnych przedmiotów. Poprzestawiaj na nich reklamy, żebym zarabiał więcej.

Jak wiele innych osób, wpadł on w pułapkę 10 najlepszych stron. Na czym polega ta pułapka?

szkolenie adsense search marketing week

Jakie są najpopularniejsze strony danej witryny?

Strona składa się z 20 działów (matematyka, polski, geografia itd.), a w każdym dziale jest po kilka tysięcy notatek. Po zajrzeniu do statystyk wyraźnie widać, że najpopularniejsze są strony z poszczególnymi działami. Poniżej lista 10 najpopularniejszych stron:

Listing – lista odnośników do faktycznej treści witryny (nie znam lepszego, polskiego słowa)

  1. /przedmiot/matematyka/
  2. / (strona główna)
  3. /przedmiot/polski/
  4. /przedmiot/geografia/
  5. /przedmiot/biologia/
  6. /przedmiot/niemiecki/
  7. /przedmiot/matematyka/
  8. /notatka/4242/
  9. /przedmiot/angielski/
  10. /przedmiot/historia/

Nie ma się co dziwić, że klient – jak wiele innych osób stwierdził – że skoro najpopularniejsze są strony z listingami notatek z danego przedmiotu, to są to najważniejsze podstrony w serwisie i nimi trzeba się zająć w pierwszej kolejności.

Jak działa pułapka 10 najlepszych stron?

Problem w tym, że stron kategorii jest tylko 20, a stron notatek ponad 100.000. Mimo że poszczególne notatki nie są tak często odwiedzane, to dzięki liczbie notatek, generują one prawie 90% wszystkich odsłon strony. Dokładnie odwrotnie niż wynikałoby to z rzucenia okiem na 10 najpopularniejszych podstron!

W miażdżącej większości stron jakie widziałem, szczególnie mających wiele podstron, sytuacja wygląda bardzo podobnie – listingi są najpopularniejszymi podstronami, ale to podstrony z treścią generują 60-95% odsłon.

Jeśli dodatkowo przeanalizujemy, które strony przynosiły nam największy przychód z reklam, okaże się, że na stronach z listingami zarabiamy jeszcze więcej niż wynikałoby to z procenta odsłon. Ludzie po prostu częściej klikają w reklamy znajdujące się w otoczeniu treści. Jeśli są na stronie listingu, chcą po prostu przejść do treści. Z tego powodu czasem warto nawet całkowicie usunąć reklamy na podstronach z listingami, żeby tylko zachęcić ludzi do przechodzenia na więcej podstron.

Jak znaleźć strony mające najwięcej odsłon w mniej niż minutę?

Jak znaleźć grupy stron mające najwięcej odsłon? Ja w pierwszej kolejności szukam w adresach strony powtarzającego się schematu. W tym przypadku było łatwo, bo wszystkie strony z listingami mają w adresie frazę „/przedmiot/”, a wszystkie notatki „/notatka/”.

Następnie w panelu Google Analytics przechodzę do strony Zachowanie->Zawartość Witryny->Wszystkie strony i w wyszukiwarce i polu filtrowania wpisuję interesującą mnie frazę.

filtrowanie stron w google analytics

W polu Odsłony w pierwszym wierszu dostaję sumę odsłon wszystkich stron spełniających kryteria wyszukiwania. To samo robię dla innych typów podstron i już wiem, którymi stronami powinienem się zająć. Jak widzisz, nie ma w tym żadnej magii i możesz wykonać podobną analizę samodzielnie.

Bo po co miałbyś się skupiać na stronach, na które i tak mało kto wchodzi?

Jako że z klientami podpisuję umowę o poufności, część danych została zmieniona, ale sens pozostał ten sam.