Handel blogami: sposób na zarabianie przez Internet, którego nie znałeś

Tekst przeniesiony z like-a-geek.jogger.pl.

A to sprytny sposób na zarabianie przez Internet!

Zrobię stronę i sprzedam ją za miliony – ile razy tak pomyślałeś? Zanim spróbujesz, zobacz jakie rady ma dla Ciebie osoba, która na co dzień zajmuje się handlem blogami.

Tomasz Babierzecki (Internetoholik), foto: Alan Antiporda, wpis sponsorowany

Handel blogami to bardzo rentowny biznes, którym interesuję się już od 2 lat. Można na tym sporo zarobić, ale można również stracić, bo jest w tej pracy trochę ryzyka przy inwestowaniu w nowe blogi. Od razu mówię, sprzedawanie blogów nie jest takie łatwe jak się wydaje na pierwszy rzut oka.

$15,000 za blog?!

Dobrze znam pierwszą reakcję osób odwiedzających portal flippa.com na którym znajdziecie aukcje z blogami i stronami internetowymi.

ceny na Flippa.com robią wrażenie

Fakt, te ogromne ceny mogą zmotywować każdego, ale niestety tylko na chwile. Gdy usiądziecie do tworzenia swojego pierwszego bloga, zdacie sobie sprawę, że to wymaga poświęcenia, ogromnej ilości czasu i potu (przynajmniej na początku). Niemniej jednak zysk może być naprawdę imponujący.

Co jest największą wartością bloga?

Stworzenie nowego bloga nie jest tak naprawdę trudne, a w zasadzie jest to ta najłatwiejsza część, którą pojmie każdy początkujący użytkownik Internetu po przeczytaniu kilku instrukcji. Najtrudniejszą częścią jest stworzenie bloga, który będzie posiadał ogromną oglądalność i społeczność, która aktywnie w nim uczestniczy.

Podkreślam również, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wartości danego bloga nie są wcale backlinki, unikalna treść czy PageRank. Niektórzy inwestorzy nie patrzą nawet, czy blog już zarabia.

Bo kto tak naprawdę jest potencjalnym kupcem blogów?

Po pierwsze inwestorzy, którzy potrzebują społeczność zainteresowaną danym tematem, inwestorzy którzy są zainteresowani blogami już zarabiającymi oraz firmy, które nie mają czasu na rozwój bloga, a potrzebują go w związku z promocją swoich produktów lub usług.

Jak zarobić na sprzedaży bloga?

Blogami, możemy handlować głównie na dwa sposoby:

  1. Kupować już istniejące blogi

    W przypadku gdy ktoś ma już trochę pojęcia o tym, jak powinny wyglądać, co powinno się na nich znajdować i w jakich miejscach, czego nie powinno być, to jest w stanie skutecznie poszukiwać w sieci najlepszych okazji i ocenić własnym okiem czy dany blog ma potencjał.

    Każdy kto zna się na motoryzacji, potrafi naprawić samochód i go sprzedać za więcej niż kupił. Kto zna się na elektronice potrafi naprawić dysk i również sprzedać z zyskiem.

    Osobiście wszystkie swoje blogi kupuję na forum DigitalPoint. Znajdziemy na nim najlepsze okazje i zaufanych sprzedawców, czego nie mogę powiedzieć o seriwsie flippa.com na którym tak naprawdę opłaca się tylko sprzedawać blogi, ponieważ trudno odróżnić na tym portalu wyłudzenie od prawdziwej aukcji która jest świetną okazją. Bardzo dużo inwestorów traci na tym portalu ogromne pieniądze.

    >>>Na swoim blogu poświęciłem oddzielny wpis na temat kupowania dochodowych stron internetowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do lektury.

  2. Tworzyć nowe blogi

    Najlepsza opcja dla początkujących blogowiczów, ponieważ pozwala nabrać doświadczenia. Sposób bardziej czasochłonny, ale za to zdecydowanie tańszy. W tym momencie musimy zbadać rynek, znaleźć dobrą niszę, kupić dobry hosting i domenę, rozwinąć bloga, zdobyć ruch i sprzedać. Oczywiście, na początku może to trwać nawet 2-3 lata, ale wraz z rosnącym doświadczeniem będzie zajmowało nam to krócej.

    Jeśli kupujemy już ustawionego bloga, musimy dobrze odrobić pracę domową zanim w niego zainwestujemy jakiekolwiek pieniądze czy czas. Co mam na myśli mówiąc blog ustawiony? Po pierwsze blog powinien mieć stabilną sytuację na rynku, czyli posiadać ruch, społeczność i być potencjalnie zyskowny.

    Ciężko mi wytłumaczyć, jak ocenić czy blog ma szansę w przyszłości zarabiać jakieś pieniądze.

    Mówiąc szczerze, w tej kwestii bardzo pomaga mi moja intuicja i kilka badań dotyczących niszy. M.in. dzięki Google Insights i Google Trends sprawdzam jak prezentuje się popularność w danej tematyce i narzędziem Market Samurai przeprowadzam dokładniejsze badania dotyczące konkurencji w Google.

Niemniej jednak, inwestorów najczęściej interesuje tylko

Zysk…

Czy można zarobić na blogu, który nie zarabia?

Czasami udaje mi się trafić okazję, w których ktoś sprzedaje bloga z ogromnym ruchem na którym jeszcze nie zarabia. Chociaż jest to ryzykowna inwestycja (nie wiemy jak zareagują użytkownicy na reklamy) to i tak jest to warte zachodu, ponieważ blogi nie zarabiające są dużo, dużo tańsze.

Jeśli przejrzycie aukcje na flippa.com, zauważycie, że większość z nich obiecuje, że na tym konkretnym blogu zarobimy 100$ dziennie z AdSense lub programów partnerskich typu Amazon czy Clickbank. Tylko jest jeden mankament. Sprzedawcy nie dodają ile musimy zainwestować, aby taki zysk osiągnąć. Dlatego nie lubię kupować niczego na tym portalu, ale za to jest to świetne miejsce do sprzedawania blogów.

Co powinieneś wziąć pod uwagę będąc sprzedawcą blogów?

To nie jest wpis poświęcony na to, jak zbudować bloga który się sprzeda lub będzie zarabiał. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, na pewno zainteresuje Cię mój nowy produkt.

>>>Kliknij tutaj i dowiedz się więcej na temat „Bloguj z głową” – czyli jak stworzyć bloga zarobkowego. Zapisz się na listę adresową, a otrzymasz natychmiast pierwsze 27 stron e-Booka za darmo!

Teraz chciałbym Ci przedstawić, jakie blogi się sprzedają i na co tak naprawdę patrzą inwestorzy.

Poniżej znajdziecie listę 8 czynników, które są najczęściej brane pod uwagę, gdy kupiec jest zainteresowany aukcją.

1. Dobry, płatny hosting i domena

No dzięki…;) [przyp; Marcin;]

Nawet jeśli tworzymy nowego bloga, nie ulega wątpliwości, że będziemy musieli w niego zainwestować trochę pieniędzy. Blogi na darmowych hostingach nie są warte inwestycji. Oczywiście od każdej reguły są wyjątki, ale dopóki twój blog na darmowym hostingu nie będzie się naprawdę wyróżniał, nie sprzedasz go. Kup domenę, zapłać za hosting, zbuduj coś co ma wartość.

2. Profesjonalny wygląd

Nasz blog musi mieć profesjonalny wygląd. Jeśli zapłacimy za unikalny motyw, który oczywiście będzie pasował do naszego typu bloga, nabierze on od razu większej wartości mimo tego, że blog nie będzie posiadał dużej oglądalności. To tak, jak byśmy sprzedawali komuś brudne auto. Każdy przed sprzedażą jedzie na myjnie, ponieważ chce, aby samochód lśnił, mimo tego, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany ;-)

3. Raporty źródeł ruchu

Potencjalni kupcy chcą widzieć skąd jest ruch. Nie każdy inwestor patrzy tylko na to, że ten ruch sobie po prostu jest. Niektórzy chcą widzieć solidne raporty w których dopatrzą się, że ten blog posiada prawdziwych czytelników i dowody na to, że ten ruch będzie się utrzymywał miesiącami bez dużej ingerencji w niego.

4. Statystyki ruchu

Liczby, liczby, liczby…Każdy twój blog potrzebuje dokładnych statystyk ruchu przynajmniej z ostatnich trzech miesięcy. Wielu inwestorów żąda dostępu do Google Analitycs zanim przystąpią do zakupu. Oczywiście, nie każdy inwestor jest aż tak dociekliwy. Ostatnio udało mi się sprzedać bloga, który miał 300UU (unikalnych użytkowników) dziennie, ale jednego tygodnia osiągnąłem 1000UU dziennie głównie z tego powodu, że udało mi się dodać gościnny wpis do cieszącego się dużą popularnością bloga. Kupujący oczywiście zapłacił za bloga jak za 1000UU dziennie, mimo tego, że blog w późniejszym czasie i tak osiągał swoje 300-400UU dziennie.

5. Zyski i straty

Jak najwięcej informacji o zyskach i stratach. Jeśli chcesz sprzedać bloga za prawdziwe pieniądze musisz pokazać kupującemu, w jaki dokładnie sposób na nim zarabiasz. Tak samo jak powyżej: nie wystarczy powiedzieć, że zarabiasz 500 zł miesięcznie. Jeśli chcesz pomóc inwestorowi w podjęciu decyzji, pokaż mu dokładny dochód netto i przedstaw jego źródła. Poza tym pokaż ile zainwestowałeś w bloga i jakie są miesięczne koszta jego utrzymania.

6. Ustalanie ceny

Dla inwestora to nie ma kompletnego znaczenia co strona jest w stanie zarobić w przyszłości. Oni chcą wiedzieć, jak stoją sprawy w tej chwili. Oczywiście możesz podać swoją wizję I potencjalne zarobki, ale jeśli nie masz na to żadnych dowodów, większość kupujących nie weźmie pod uwagę tego faktu.

Jak ustalić prawidłową cenę?

Jeśli twój blog zarabia już jakieś pieniądze to wartość takiego bloga wynosi tyle co 8 – 12 miesięczny dochód. W takim razie, jeśli twój blog zarabia 500 zł miesięcznie to jest wart 4000 – 6000zł.

Osobiście nie mam z tym problemu, ale większość sprzedawców przywiązuje się emocjonalnie do swojego bloga i przez to daje kosmiczną cenę podczas gdy taki blog wart jest dużo, dużo mniej.

Pamiętajcie, że inwestor nie wie ile pracy włożyliście w bloga i jego interesują tylko liczby, więc jeśli wasz blog znaczy coś więcej, może warto się zastanowić czy go sprzedawać?

Jeszcze jedna uwaga przy ustalaniu ceny. W sieci znajdziecie wiele narzędzi, które wyceniają strony. Prawdziwa wartość strony nie ma z tym nic wspólnego i nigdy się tym nie sugerujcie!

wycena Antyweb.pl przez jakiś program

To już wiemy skąd wycena Antyweb ;) [przyp. Marcin]

7. Gdzie sprzedawać bloga?

Miejsce gdzie wystawiamy swojego bloga na sprzedaż jest bardzo ważne. Niestety na polskim rynku nie mamy dużego wyboru jeśli chodzi o wybór serwisów gdzie możemy wystawić na sprzedaż swoją stronę. Chociaż z całej siły chciałbym ominąć allegro.pl przy sprzedaży swoich blogów, nie da się. W Polskiej sieci nie ma jeszcze porządnego serwisu z dużą oglądalnością, który stworzony jest pod handel stronami internetowymi i blogami, gdzie mogę wystawić porządną aukcję jak np. na flippa.com.

8. Dobry kontakt

Jak to przy sprzedaży każdego produktu. Inwestorzy znajdą w sieci setki ofert w których mogą przebierać i czas jest dla nich na wagę złota. Dlatego jeśli znajdą twoją ofertę i będą nią zainteresowani, lepiej żeby w widocznym miejscu znajdował się twój telefon kontaktowy lub e-mail, ponieważ w każdej chwili mogą przeskoczyć na kolejną ofertę i nie będą czekać paru dni na odpowiedź. Staraj się, przynajmniej w okresie aukcji, być dostępnym w każdej chwili.

To wszystko na ten temat w tym wpisie. Jeśli chcesz otrzymywać więcej informacji na temat budowania i handlu blogami, zapraszam na blog internetoholika ;-)